20.9.12

Life After Yasmin.

Assalamualaikum..

 Ini yang aku ceritakan tentang diri aku tentang perubahan aku sejak pemergian salah seorang inspirasiku Yasmin Johan Eusoffe aka Yasmin J Hunwick. Ini Post ke-3 aku tentang allahyarhamah..

4th June 2012 ( a day after she left)

  Aku terbaca satu post di Facebook oleh rakan ku bernama Aida : "Al-Fatihah buat Yasmin J Hunwick" which is aku tak ambil tahu sangat . (tapi aku sedekahkan al-fatihah juga)


5th June 2012 (2nd day)

 Aku tertanya2 pada diri aku sendiri.. who is Yasmin J Hunwick? dan aku beli satu paper .cari punya cari keratan paper tu, akhirnya jumpa. dan artikel tu tulis arwah Min,arwah Hazwani dan juga arwah Afiqah Ainaa terlibat dalam kemalangan dan meninggal di situ juga .. tengah hari itu juga aku buka laptop , google nama arwah yasmin dan baru aku faham kenapa nama dia trending di Twitter time tu.. Malam tu , aku tulis blog tentangnya..mulanya aku hanya berharap dapat ke Langkawi untuk menziarahi pusara arwah .

6th June 2012 (3rd day)

 Aku buka blog. rupanya ada orang komen tentang arwah . pada mulanya aku terkejut sebab yang komen aku tu Yasmin J Hunwick .aku garu kepala "Biar betul, Min kan dah pergi?" rasa seram sejuk mula menyelubungi diri aku waktu tu..rupanya aunty Saz yang comment.. aku menarik lafaz lega pada waktu itu..bila aku baca comment dari aunty Saz, secara spontan aku menangis..(untuk pengetahuan korang,aku adalah seorang lelaki yang paling payah sekali nak menangis)

7th June 2012 (4th day)

 I'm starting to count berapa lama arwah pergi..boleh dikatakanlah sejak aku dapat tahu tentang perginya arwah,pantang laptop or handphone yang ada wi-fi system berada di depan aku.. mesti aku buka blog arwah..dan hari selepas itu aku teruskan juga meng:explore" blog arwah..

3rd July 2012 (30th day)

 Pada waktu ini aku mengalami kemurungan yang amat sangat. tak tahu kenapa, mungkin kerana aku rasa aku banyak membuat dosa di muka bumi Allah ini..dan hari itu marks the 30th day Min pergi..

4th July 2012(31st day)

 Pagi 4th July aku dah berazam untuk berubah..hatiku berkata "arwah Min bertuah dapat menyebut kalimah syahadah pada saat-saat terakhirnya..adakah aku juga bertuah seperti arwah Min?Wallahualam"

13th July 2012(40th day)

 Hari ke-40 pemergiannya..according to mama ,pada hari tersebut di waktu Maghrib; roh orang yang meninggal ketika itu akan berada di tepi tingkap dan menangis kerana selepas itu ianya tidak dapat melihat lagi orang2 yang disayanginya dan akan naik ke langit selepas azan Maghrib.  ketika waktu tersebut, aku berada di bawah rumah, aku dapat merasakan seperti 'Min' ada disebelahku..dan  selepas waktu Maghrib.. hati aku tiba2 rasa sayu sangat ..seperti tidak mahu berpisah.

Satu malam di bulan July (Hari Sabtu/Bulan Ramadhan,09:40 PM)

 Aku ditimpa kemalangan ketika menghantar order Pizza . motorku hampir hancur di bahagian depan, side mirror pecah dan pedal brake bengkok..aku jatuh "Chest First" di jalan tar..ketika itu aku rasa seperti nak mati..mungkinkah ini petanda supaya aku jangan bawa motor melulu? ketika itu muncul keinsafan di hatiku dan serta merta aku terbayangkan Min.

18th August 2012 (Malam Raya, 29th of Ramadhan)

 Sekali lagi aku menangis terkenangkan Min,bagaimanakah keluarganya menyambut persiapan Hari Raya tanpa arwah..Malam itu aku sedekahkan Al-Fatihah dan juga doa untuk Min,Hazwani,Ainaa dan roh-roh ahli keluargaku yang telah pergi .

19th August 2012 (Pagi hari Raya Aidilfitri , 1st Syawal . 7:30 AM)

 Selepas mandi solat sunat Aidilfitri,aku terdengarkan satu dua lagu yang mengingatkan aku tentang Min, lagu yang pertama ialah Sepasang Kurung Biru  dan Rindu Yang Telah Pergi . dan pada hari itu juga aku tekadkan dalam hati..aku akan tetap pergi ke Langkawi menziarahi kubur Min . semoga Allah merahmati perjalananku

To be Continued.

2 comments:

  1. Penulisan kamu pada 4th July 2012 betul2 buat saya sebak :')

    ReplyDelete
  2. kronologi dr hati, sy pun hampir rs sedemikian....xtahu kenapa...tp sy percaya pd aura Yasamin , kebaikan yg ditinggal utk kita semua sedar.....kematiannya juga memberi erti dan kesedaran kepada org lain, adakah kematian kita nanti akan memberi pengertian kepada org lain?

    ReplyDelete