13.9.12

Apa yang aku dapat pelajari sejak perginya Yasmin Hunwick

Assalamualaikum .

  Aku seperti didorong meneruskan dan mencantikkan blog aku kembali.bak kata uncle Johan :"Lakukan sesuatu dengan penuh minat"

 .Pada 1 September 2012 , aku tiba di Langkawi untuk melawat keluarga Min , dan juga menziarahi tempat persemadiannya.. selangkah aku masuk ke tempat persemadiannya , perasaan aku bercampur-baur..sedih,rindu dan macam2 lagi rasa..pada ketika aku menyiram air mawar di pusaranya,tak semena2 air mataku mengalir tapi dapat ku sembunyikan dari aunty Saz dan uncle Johan.. aku bersyukur pada allah kerana memberikan ku kesempatan menziarahi dan menyedekahkan ayat2 suci di pusaranya.. 




Seperti tahu apa yang aku ingin perkatakan, aunty Saz dan uncle Johan tinggalkan aku seketika .. dan inilah apa aku yang katakan pada 'Min' 

   " Min,saya rasa rugi tak dapat kenal awak masa awak masih ada,tetapi saya rasa bersyukur pada Allah kerana memberi kesempatan untuk saya menziarahi awak disini.. walaupun awak dah tiada lagi, nama awak akan tetap berada di hati saya , SELAMANYA. dan jika ada jodoh , kita bertemu di alam sana..kerana awak, saya membuang segala perkara negatif yang saya buat, dan sekarang saya cuba untuk menjadi seorang umat Islam yang taat..adik-adik awak sangat rindukan awak,bukan sahaja saya tetapi ramai yang rindukan dan doakan awak..saya tak tahu kenapa saya sanggup ke Langkawi semata-mata ingin bertemu family awak dan ziarah kubur awak..hanya Allah sahaja yang tahu.."


Apa yang aku dapat belajar sejak pemergiannya ialah 
1.Bersolatlah . kerana solat itu tiang agama 
2.Tempuhilah segala dugaan dengan tenang kerana Allah tidak akan menduga kita diluar kemampuan kita,
3.Hormatilah orang disekeliling kita..
4.Bersangka baiklah pada semua orang .


Thank You Yasmin, :') I Miss You . 

Al-Fatihah Yasmin Bt Johan @ Yasmin J Hunwick . 


26 comments:

  1. Wan, tak tau kenapa airmata aunty berlinang sekarang. Wan pernah jumpa aunty dan kita bercerita mengenai dia. Aunty terasa unique sekali sbb wan tak kenal langsung Arwah. Allah maha mengetahui Wan, doa byk2. Hidup kita ini transit saja didunia. Akan kita tinggalkan semua kecuali amalan kita. = Aunty

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum..
      aunty bukan dia seorang sahaja yang merasa begitu mengenali arwah, bahkan ramai yang merasa begitu dekat dengan arwah dengan hanya membaca blognya... tulisan arwah di dalam blognya membuat orang begitu senang untuk mengenali beliau.. sejujurnya, saya xpernah baca segala isi yang ada dalam blog, tetapi blog arwah adalah blog pertama... Arwah yasmin mengingatkan saya tentang mati dan membuat saya rasa dekat dengan Allah.. selagi saya ingat arwah doa saya tidak akan pernah putus untuk mendoakan arwah... saya berharap saya dapat menziarahi pusara arwah nanti..

      Delete
  2. ya Allah... m so touched... al fatihah

    ReplyDelete
  3. Aunty,dengan izin Allah kita dapat berjumpa tempoh hari..dan wan rasa sangat bersyukur sangat dapat berjumpa keluarga salah seorang inspirasi Wan,Wan juga menangis bila teringatkan Min

    ReplyDelete
  4. Setiap kali pergi dan balik kerja mesti saya akan pandang ke arah kawasan kubur masjid aishah tercari-cari mana satu kubur arwah..dan segera insaf satu hari nanti mungkin di situ juga saya akan disemadikan

    ReplyDelete
  5. :) Teringat satu post dari arwah Min : "Hidup ini bukannya lama". segala nukilan arwah dalam blognya ada makna yang tersirat yang kita tidak dapat huraikan tetapi arwah mungkin tahu.. Wallahualam

    ReplyDelete
  6. Sy trngin sgt nk ziarah kubur arwah.wlaupn xknal tp hti nk sgt g melawat fmly arwah..

    ReplyDelete
  7. Saudari wahida : sila hubungi aunty Sazlina Shahriman Shah melalui facebook :)

    ReplyDelete
  8. kalo kita ikhlas berkawan ngan seseorang,walaupun x pernah berjumpe,kata tetap akan rasa keikhlasannya.

    salam takziah buat keluarga arwah.

    ReplyDelete
  9. Saudari Wana : Ya saya setuju dengan kata2 saudari :)

    ReplyDelete
  10. min semoga awak di tempat orang yang beriman dan family awak selalu mendoakan awak....al-fatihah..

    ReplyDelete
  11. sedihnya.. :'( alfatihah untuk arwah.. xpernah kenal arwah tp bila baca blog arwah,mcm da kenal je ngn arwah.. :'(

    ReplyDelete
  12. bestnye kan..kalo dpt kawan ngn Kak min..

    ReplyDelete
  13. Walau xknl Yasmin,bile bce blog dye,ble bce luahan hati Aunty Saz rase mcm da lame knl dgn Yasmin... Kadang2 tersentuh jugak bile bace... Umur Rizal same dgn Yasmin. Waktu sy xtau plak bile,kisah Yasmin wat sy insaf,hurrmmm
    Suatu hari 6t sy teringin nk menziarahi pusara Yasmin...(AL-FATIHAH)

    ReplyDelete
  14. INSYALLAH KALAU DAPAT SMPAI KE LANGKAWI SYE AKN MENZIARAHI KUBUR MIN....MISS ...

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum, walaupun saya baru menjejakkan kaki ke dunia blogging ni, saya sangat terasa kehilangan, seolah-olah kehilangan seorang kawan yang begitu rapat sekali dengan saya. Kalau tak melalui facebook saya tak akan terlihat post berkenaan pemergian arwah. Apa-apa pun, salam takziah buat keluarga arwah.

    z-a-c-k

    ReplyDelete
  16. Arwah terlalu sempurna untuk pergi dengan cepat :( al-fatihah buad arwah yasmin..

    ReplyDelete
  17. ya Allah, sedihnyaa bilaa baca entry yg arwah kak yasmin n aunty saz tulis... :') walaupun sy tak mngenalinyaa.. ntah kenapa..tp hati sy rasa sgt merinduinyaa dan rasa ingin lebih mngenalinya.. ya ALLAH ya tuhan ku, tempatkan lah kak yasmin ditempat org org yg beriman :') aminnn.. salam takzia buat keluarga arwah kak yasmin :')

    ReplyDelete
  18. salam, cerita wan lebih kurang cerita saya bezanya saya kenal arwah kawan saya tu. Yang ralatnye saya dpt tahu dia meninggal selepas satu setengah tahun dia pergi..padahal masa tu saya cuba utk hubungi dia tp x dpt. saya dapat mimpi yg dia meninggal, saya cuba cuba dan cuba hubungi lagi tp x dpt dan saya berharap dia akan hubungi sy balik. Setelah sekian lama terdetik di hati utk mencari dia di internet, zaman dah moden kan skrg google je nama dia dan terjumpa blog adik dia dan keratan akhbar yg dia meninggal dalam kemalangan. Rasa dunia ini gelap seketika, mcm x percaya. bermulalah perjalan dr kl ke labuan utk melawat keluarga dan pusara arwah...Ya Allah rindunya, ralat nye rasa....Al-Fatihah

    ReplyDelete
  19. sebak sangat membacanya. . . al-fatihah walaupon aqu tak kenal ko min...aqu dpt rsakan kehilangan dirimu

    ReplyDelete
  20. alhamdulillah . semoga allah merahmati p'hijrahan owner blog ni . nak b'kongsi sdikit . sya gemar ke tanah perkuburan . rase tenang sgt ble brade d stu . slaen muhasbh dri , dpt jgk tambah phle kat sne . salam takziah buat kluarga arwh yasmin . t'igt pd arwah shbt sye . d jmput allah pd akhir bln 4 . ta smpat na smbung blaja . smoge allah merhmati roh kedua arwahyarhamh .

    ReplyDelete
  21. bila aunty saz comment , rasa cam arwah masih hidup lagi :')

    ReplyDelete
  22. Saya tak pernah kenal pun siapa arwah . Tapi saya turut bersedih atas pemergiannya . Saya ada buad entry about arwah . Saya turut rasa kehilangan arwah :'( . Bersabar ye .

    http://randomrisme.blogspot.com/2012/09/something-makes-me-feel.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umi, ini ibu arwah, aunty dah baca blog Umie. Kombinasi 3 bloggers, Aunty kenal kedua2 mereka. TQ atas ingatan semua. Aunty Saz

      Delete
  23. ini 1st time saya baca blogger tentang arwah .. shingga menitis kan air mata .. dah saya rasa apa yang arwah tulis sebelum pemergian nya ade hikmah tertentu...allah dah tentu kan perjalanan arah hidup kita mcm mana .. semuanya dah tertulis .. kita hanya perlu bersabar dan redha atas kehendak nya ..
    TAKZIAH KEPADA KELUARGA ARWAH.. SEMOGA ROH NYA DI CUCURI RAHMAT DAN DI TEMPAT KAN DI KALANGAN ORANG YG BERIMAN .... AL-FATIHAH

    ReplyDelete
  24. alhamdulillah...takziah nisa ucapkan kepada arwah yasmin..semoga beliau ditempatkan bersama orang-orang yg beriman...AMIN...:'(

    ReplyDelete